Luni - Vineri: 10.00 - 18.00
Asociațiile se constituie pe baza unei înțelegeri între 3 sau mai multe persoane, punând în comun și fără drept de restituire contribuția materială, cunoștințele sau aportul lor în muncă, pentru realizarea unui interes general, al unei colectivități sau personal neprtimonial.
Pentru a putea funcționa și pentru a exista ca entitate de sine stătătoare, asociația trebuie să dobândească personalitate juridică. În vederea dobândirii personalității juridice, membrii finanțatori trebuie să încheie statutul asociației, acesta din urmă fiind un act sub semătură privată.
Statutul trebuie să cuprindă o serie mențiuni care, dacă nu sunt se regăsesc în mod cumulativ, sunt sancționate cu nulitatea absolută a actului de înființare, astfel:
Pentru a putea fi înregistrate ca persoane juridice și pentru a putea funcționa, asociațiile trebuie să se înscrie în Registrul Asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripție teritorială urmează să își aibe sediul.
Înscrierea se face pe baza unei cereri însoțită de o serie de documente, astfel:
Datele de identificare ale beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data naşterii, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, cetăţenia, domiciliul sau reşedinţa. În cazul asociaţiilor constituite/conduse doar de persoane fizice, nu este obligatorie depunerea declaraţiei pe propria răspundere atunci când singurii beneficiari reali sunt persoanele fizice ale căror date de identificare sunt cuprinse în documentele din dosar, caz în care completarea registrului central se va face din oficiu pe baza acestora şi conform regulilor prevăzute la art. 4 din legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
În situația în care documentele sau numele asociației este într-o limbă străină le se vor depune în copie certificată, însoţite de traducerea legalizată efectuată de un traducător autorizat.
Totodată, trebuie menționat faptul că numele asociației nu trebuie să curpindă sintagme sau cuvinte susceptibile să creeze confuzie cu denumirea unor autorităţi sau instituţii publice. Prin sintagme sau cuvinte susceptibile să creeze confuzie cu denumirea unor autorităţi sau instituţii publice se înţelege includerea în denumirea asociaţiei a unor termeni şi expresii precum: "comisariat", "inspectorat", "gardă", "autoritate", "poliţie", "jandarmerie", "protecţia consumatorilor" sau derivatele acestora, ori, să fie identică sau asemănătoare până la confuzie cu denumirea oricărei structuri profesionale constituite în baza legii şi care funcţionează în acord cu aceasta, cum ar fi: «Barou», «Cameră», «Uniunea Naţională a Barourilor din România», «Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România», «Uniunea Naţională a Executorilor Judecătoreşti», «Consiliul de Mediere», «Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România», «Consiliul Uniunii Naţionale a Barourilor din România», precum şi altele asemenea sau să fie identică sau asemănătoare până la confuzie cu denumirea altei persoane juridice fără scop patrimonial.
Înscrierea în Registrul Asociațiilor și Fundaților se efectuează în momentul rămânerii definitive a încheierii de admitere, eliberându-se, la cerere, reprezentantului asociaţiei sau mandatarului acesteia un certificat de înscriere care va cuprinde: denumirea asociaţiei, sediul acesteia, durata de funcţionare, numărul şi data înscrierii în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor.
MUNTEANU&DUMITRU