În actualul context, generat de infecția cu virusul SarsCov-2, numeroși angajatori au întâmpinat probleme în a achita salariile angajaților la timp, activitatea obișnuită fiind diminuată sau chiar întreruptă, dar nu au dorit pierderea angajaților, motiv pentru care au apelat la soluția șomajului tehnic reglementată de art. 53 din Codul Muncii.

Art. 53. [întreruperea sau reducerea activității angajatorului](1) Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității, salariații implicați în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfășoară activitate, beneficiază de o indemnizație, plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzător locului de muncă ocupat, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 52 alin.(3).(2) Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare prevăzute la alin. (1), salariații se vor afla la dispoziția angajatorului, acesta având oricând posibilitatea sa dispună reînceperea activității.

Din textul legal amintit anterior trebuie reținut că cel care se află în șomaj tehnic nu poate fi solicitat pentru a îndeplini activități la locul de muncă, pentru această situație în care angajatorul dorește doar o reducere a timpului pe care angajatul prestează activitățile obișnuite, soluțiile se regăsesc în art. 52 din Codul Muncii.

Persoanele care au fost obligate să presteze activitățile de muncă atât timp cât se aflau în șomaj tehnic se pot adresa ITM – ului pentru remedierea acestei situații.

Salariatul nu trebuie să scape din vedere faptul că este la dispoziția angajatorului în ceea ce privește reînceperea activității, acest lucru însemnând că nu este nevoie de un preaviz prin care angajatul să fie notificat într-un termen rezonabil ca va reîncepe activitate.

Pe scurt, angajatorul trebuie doar să îi solicite angajatului să revină la muncă, iar acesta din urmă este obligat să își reia activitatea obișnuită, însă în acel moment starea de șomaj tehnic încetează.

Ce înseamnă șomajul tehnic și când poate un angajator să treacă salariații în șomaj tehnic?

Șomajul tehnic

25 mai 2020